Om Børnehaven Doravej

Børnehaven Doravej

Børnehaven Doravej er en kommunal institution der er en del af Dagtilbud Vejgaard i Aalborg Kommune. Den er normeret til 38 børn, i alderen 3 år til skolestart. Børnene er fordelt på to stuer med fast personale. Stuerne er organiseret så børn kan lege sammen på tværs af stuer og alder.

I børnehaven gør vi vores bedste for at skabe gode rammer for børnenes leg og læring. De fysiske rammer er en vigtig del i legens udfoldelsesmuligheder, hvor børnene indtager næsten alle rum i institutionen. Vi udnytter pladsen optimalt, og flytter ofte rundt, så forskellige lege og aktiviteter kan finde sted. I tilknytning til stuerne er der gårdhaver indrettet med legehuse. I et forskudt plan har vi en større legeplads. Vi prioriterer aktiviteter i uderummet højt, vi giver børnene mulighed for at bruge kroppen, eksperimentere, finde insekter, lave bål, lege vilde lege og blive beskidte!

Hverdagen

I hverdagen deltager børn både i planlagte og egne aktiviteter. De leger ude og inde, hører musik, danser, synger, klipper, klistrer, bygger, konstruerer, maler, tegner, syer, hører historier eller andre ting. Der er ture, hvor alle børn deltager og der er ture for stuens børn, men oftest tager vi enten afsted i aldersopdelte, relations- eller emnefokuserede grupper. Fælles for alle former for ture, er at de børn der er afsted nyder en god oplevelse, og de børn der er tilbage i børnehaven, nyder, at der er bedre plads i børnehaven.

Pædagogisk fundament

Vores pædagogiske fundament bygger på anerkendende relationer. Vi anerkender barnet for hvem de er. Vi møder barnet med tillid og positive forventninger. Barnet skal opleve, at personalet har omsorg for såvel det enkelte barn som for hele børnegruppen. I den daglige omgang med hinanden opfordres børnene til at lytte til og hjælpe hinanden på en accepterende og omsorgsfuld måde. Børnene skal have glæde af at være sammen, og alle børn skal føle sig som en del af fællesskabet og opleve at høre til.

I børnehaven har vi det sjovt sammen: Vi laver sjov med hinanden, vi vender ting på hovedet og ser ting fra forskellige vinkler. Vi gør ikke altid, som vi plejer 😉

VELKOMMEN til Børnehaven Doravej! 😊