Styrket pædagogisk læreplan

Vores styrkede pædagogiske læreplan er vores faglige grundlag. Både for hvordan vi ser børn, læring, trivsel og dannelse. Men også for hvordan vi planlægger vores hverdag, og hvad der er vigtigt for os. Her på siden kan du se nogle uddrag af vores styrkede læreplan.

Vores pædagogiske grundlag

Vores pædagogiske grundlag bygger på et nærvær, gode relationer og at det skal have værdi at være barn i Børnehaven Doravej. Vores mål er at, skabe de bedst mulige opvækstbetingelser for børnene. I børnehaven drager vi omsorg for barnets fysiske og psykiske velbefindende. Det er et trygt og rart sted at være, samtidig med at det er udfordrende og udviklende. Vi tilgodeser udviklingen for såvel det enkelte barn, som hele børnegruppen. Vi tager hensyn til det enkelte barn, gennem dialog med barnet, og via observationer i institutionen eller på ture.

Vi har fokus på de voksnes samspil og kommunikation med børnene, da det er os voksne, gennem vores tilstedeværelse, nærvær og barnesyn, udlever vores pædagogiske grundlag og skaber rammerne for børnenes hverdag. Hvis en voksen sætter en aktivitet eller leg i gang, er det nemmere for et barn at være med, da de ikke skal spørge de andre børn, men en voksen, som sjældent giver afslag.

Børnefælleskaber

Børnefællesskabet i børnehaven er vigtigt for barnets hverdag og udvikling.

Det er vigtigt at barnet anerkendes som det barn, det er, bliver mødt med tillid og positive forventninger, så det oplever at det hører til i børnehaven, og er en del af børnefællesskabet. Når barnet mødes sådan, oplever det at personalet har lyst til at være sammen med det, og der opstår tæt tilknytning/gode relationer mellem barn og voksen.

Når barnet tror på sig selv og når barnet oplever, at det lykkes, får barnet øget selvværd, lyst og handlekraft til at gå ud og opleve mere af børnehaven og dets børnefællesskaber.

"Vi leger bare"

Børn får en stor del af dannelse gennem leg. For eksempel børn der søger hinanden og starter en leg, samarbejder, udveksler fantasier og ideer, konstruerer, udformer, følger, ændrer, bryder roller og regler, løser konflikter. Gennem legen udvikler barnet, og bliver klog på sig selv, på andre og på omverdenen. Mange situationer og aktiviteter for børn, kan for voksne være en leg. Men legen er for barnet noget andet. Legen er deres tilgang til verden, det er den måde, hvorpå de erfarer, begriber og lærer om verden. Gennem legen støtter børnene både deres personlige og sociale udvikling.

Evaluering af læreplanen

Vi har læreplanen på de personalemøder hvor der er plads til det. Over en 2-årig periode er det tanken at alle emner skal være drøftet.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.