Sådan arbejder vi

Vores formål og kerneopgave er at fremme vores børns læring, trivsel, dannelse og udvikling i et samarbejde med forældrene. Vi gør det ved at skabe trygge pædagogiske læringsmiljøer gennem hele dagen. Vores pædagogiske læringsmiljøer indeholder faste hverdagsrutiner, som bidrager til genkendelighed, forudsigelighed og tryghed for vores børn.
Hverdagsrutinerne er desuden en oplagt mulighed for læring og alsidig udvikling, hvor vi eksempelvis har fokus på opøvelse af selvhjulpenhed, sprogstimulering i den daglige interaktion mellem barn og personale, inddragelse og være den gode rollemodel for barnet.

En hverdag i Børnehaven Doravej

• 6.30 Børnehaven åbner. Vi åbner altid på den ene stue, med morgenbord for de morgenfriske (eller trætte). Lyset er dæmpet og der er stille morgen stemning i børnehaven.
  • 7.30 Den anden stue åbner. Fri leg og mindre pædagogiske aktiviteter.
  • 8.00 Morgenbordet lukker. Hvis man er sulten, kan man sætte sig med sin madpakke i køkkenet. Der er fri leg på stuerne, eller hvis vejret er godt, på legepladsen.
  • 9.00 Vi har en kort frugt samling på stuerne, hvorefter dagens aktiviteter sættes i gang, i mindre eller eventuelt aldersopdelte grupper.
  • 10.45 Der vaskes hænder og gøres klar til pædagogisk samling og frokost.
  • 11.00 Madpakker spises på stuerne sammen med det faste personale.
  • 12.00 Legepladsen åbner igen, og de der har behov for det, sover til middag. Den ene stue er åben som stille-stue.
  • 13.50 Alle hjælper med at rydde op på legepladsen.
  • 14.00 Frugt og eftermiddagsmad på stuerne.
  • 15.30 Den ene stue lukker, og vi samles på den anden stue.
  • 17.00 Børnehaven lukker (Torsdag: 16.45. Fredag: 16.15).

Struktureret pædagogiske aktiviteter

Udover hverdagsrutinerne og den frie leg, er det strukturerede pædagogiske arbejde et vigtigt element i arbejde med børns læring, trivsel, dannelse og udvikling. Ved at initiere aktiviteter med afsæt i børnenes individuelle behov, forudsætninger og interesser arbejder vi målrettet med det enkelte barns læring, trivsel, dannelse og udvikling. Det foregår som oftest i mindre grupper. Eksempelvis i holdene, stuen eller en interessegruppe.
Eksempler på pædagogiske aktiviteter er f.eks. børneklub, sproggruppe, bamsevenner eller en relationsgruppe med fokus på bestemte tematikker - eksempelvis krop, sansning og bevægelse, sprog og sang, sociale spilleregler og alsidig personlig udvikling med mere.

Sygdom

Sygdom hos børn kan være belastende for både børn og forældre, og der kan opstå tvivlstilfælde og mange spørgsmål. Vi lægger os selvfølgelig op af retningslinjer udarbejdet af Sundhedsstyrelsen. I institutionen skal vi overholde gældende regler, men forudsætningen for, at sygdomme kan undgås i videst muligt omfang, er god hygiejne, og at forældrene holder børnene hjemme, når de er syge.

Syge børn og voksne må ikke komme i børnehave

En hovedregel er, at syge børn og personale ikke må komme i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må komme igen, når det ikke længere smitter. Barnet er rask, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal for eksempel kunne lege ude og tage med på udflugt.

Hvis et barn kommer i institution uden at være helt rask, har det, på grund af nedsat modstandskraft, større risiko for at få komplikationer til sygdommen eller pådrage sig en anden sygdom. Det kan derfor være en god idé at lade barnet blive hjemme i mindst 1 dag, efter at det er blevet feberfrit.